”Betongbranschen behöver öka digitaliseringstakten”

Betongbranschen behöver öka digitaliseringstakten och lyfta digitalisering till ledningsgruppsnivå. Det menar Karin Wadén, projektledare digitalisering hos Svensk Betong.

Byggbranschen är mitt uppe i en digitaliseringsresa som omfattar hela affärsprocessen, från förfrågan och offerter till följesedlar och fakturor. Samtidigt pågår arbete inom EU för att fastställa vilken information om byggprodukter som ska finnas tillgänglig digitalt under byggnadens livscykel, detta styrs genom förordningar vilket innebär att det blir likställt med svensk lag.

– Ledningsgrupperna hos betongföretagen behöver prioritera digitaliseringsfrågor eftersom både regelverk och kunder kommer kräva att det digitala flödet fungerar. Den som sitter och räknar på ett projekt ska inte behöva ringa eller mejla för att samla in uppgifter utan kommunikationen ska ske digitalt och följa en gemensam standard, säger Karin Wadén.

Information anpassad till betongbranschen
Betong är ett speciellt material med certifierad tillverkning och detaljerade standarder. Det ställer specifika krav på vilken produktinformation som ska förmedlas i affärsprocessens olika steg. Till exempel måste information om betongens hållfasthet och exponeringsklass finnas med på följesedeln.

– Vi kan inte kopiera övriga byggmaterialindustrier. Digitala informationsmallar måste anpassas till förutsättningarna i betongbranschen så att de stämmer överens med vår standard. Om vi inte tar tag i frågan har vi ingen möjlighet att påverka utfallet, säger Karin Wadén.

Arbetsgrupper på nationell och europeisk nivå
Svensk Betong har tagit fram en digital följesedel som är klar att användas. För närvarande pågår arbete i arbetsgrupper såväl nationellt som på EU-nivå för att fastställa definitioner för de egenskaper som används i betongbranschen.

– Mycket arbete återstår. Det är viktigt att våra medlemsföretag engagerar sig i arbetsgrupperna som tar fram informationsmallar för betongbranschen. Vi behöver personer med förståelse för såväl de affärsmässiga- som de tekniska aspekterna, säger Karin Wadén och fortsätter:

– När den digitala affärsprocessen är på plats slipper företagen mycket administrativt arbete och kan fokusera mer på att utveckla sin verksamhet och sina produkter för att öka lönsamheten 

Ledningsgrupperna hos betongföretagen behöver prioritera digitaliseringsfrågor

Karin Wadén, projektledare digitalisering hos Svensk Betong